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Thèse Année : 2022

Interpersonal skills in medical consultation : assessment and improvement for the quality of care

Les compétences relationnelles en consultation médicale : évaluation et développement pour la qualité des soins

Résumé

Physician-patient interpersonal skills, which include communication, empathy and patient-centered interview structuring, are among the core skills of a physician. They are a key component of an effective medical consultation and have a strong impact on the quality of care.The first objective was the evaluation of these non-technical skills, which are often considered subjective. We identified the Four Habits Coding Scheme (4-HCS), a standardized instrument designed for independent evaluation of physicians' interpersonal skills, based on video-recorded consultations. We carried out a cross-cultural adaptation of this scale in French, and then evaluated its psychometric attributes. The internal consistency was satisfactory but the scale required the use of two independent raters to achieve satisfactory reliability.The second objective was to elucidate the determinants of interpersonal skills in order to develop dedicated medical education program. As part of an observational study, medical students with higher levels of interpersonal skills in simulation were more likely to be female, to have completed an international clinical placement (as part of ERASMUS exchange program) or to have worked in a research laboratory. The length of the consultation was also associated with interpersonal skills.Finally, many organizations have implemented structured training programs to improve physicians' interpersonal skills, with limited level of evidence on their effectiveness. To address the latter objective, we therefore evaluated the effectiveness of a standardized, multifaceted interpersonal skills development program for hospital-based physicians, as well as existing programs for medical students. We showed the value of dedicated training, especially when repeated and even if short in duration. Our randomized controlled trial suggested an impact on patient outcomes including therapeutic alliance, but also on the physician outcomes including personal achievement.
Les compétences relationnelles médecin-patient, qui comprennent la communication, l’empathie et la structuration de l’entretien centré sur le patient, font partie des compétences fondamentales d’un médecin. Elles constituent un élément clé d’une consultation médicale efficace et elles ont un fort impact sur la qualité des soins.Le premier objectif était l’évaluation de ces compétences non-techniques, jugées souvent comme subjectives. Nous avons identifié l’échelle "Four Habits Coding Scheme" (4-HCS), un instrument standardisé conçu pour une hétéro-évaluation des compétences relationnelles des médecins, sur la base de consultations vidéo-enregistrées. Nous avons réalisé l'adaptation transculturelle en français de cette échelle, puis évalué ses propriétés psychométriques. La cohérence interne était satisfaisante mais l’échelle nécessitait l'utilisation de deux évaluateurs indépendants pour atteindre une fiabilité satisfaisante.Par ailleurs, le deuxième objectif était de comprendre les déterminants des compétences relationnelles pour pouvoir développer des formations dédiées. Dans une étude observationnelle, les étudiants en médecine avec un niveau plus élevé de compétences relationnelles en simulation étaient ainsi plus susceptibles d'être des femmes, d'avoir effectué un stage clinique international (programme d'échange ERASMUS) ou en laboratoire de recherche. La durée de la consultation était également associée aux compétences relationnelles.Enfin, de nombreuses organisations ont mis en place des programmes de formation structurés pour améliorer les compétences relationnelles des médecins, avec un niveau de preuve limité de leur efficacité. Pour répondre à ce dernier objectif, nous avons donc évalué l'efficacité d'un programme standardisé et multifacettes de développement des compétences relationnelles pour les médecins hospitaliers, ainsi que des dispositifs existants pour les étudiants en médecine. Nous avons montré l’intérêt des formations dédiées, en particulier lorsqu’elles sont répétées et même si elles sont de courte durée. Notre essai contrôlé randomisé suggère un impact sur le patient par une amélioration de l’alliance thérapeutique, mais aussi sur le médecin pour son accomplissement personnel.
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Origine : Version validée par le jury (STAR)

Dates et versions

tel-03917156 , version 1 (01-01-2023)

Identifiants

  • HAL Id : tel-03917156 , version 1

Citer

Alexandre Bellier. Interpersonal skills in medical consultation : assessment and improvement for the quality of care. Human health and pathology. Université Grenoble Alpes [2020-..], 2022. English. ⟨NNT : 2022GRALS012⟩. ⟨tel-03917156⟩
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